Saturday 28 April 2007

IJOK Before and After



I was in Ijok just before their ADUN died and I saw this (above). Last night out of curiosity, since I heard the government was pouring in money by the tons and development in Ijok was unprecedented, I decided to pay Ijok another visit and saw this (bottom).

Who do you think will win?




20 comments:

Unknown said...

Khalid of PRK party..if no hanky panky.

Unknown said...

Monsterball,
I agree, by what I heard and read, yes, but by what the gov is capable of doing, like importing ghosts, and intimidation, and of course the usual vote buying, its going to be difficult but lets still hope.

jasgill said...

You must have taken the wrong flight. Instead of Air Asia you must have boarded American Airways. Statue of liberty in Ijok! WOW. Even Osama will be impressed.
BTW BN won. Dunno why I feel sad. No mood to eat my nasi lemak this morn.Just goes to prove TDM's pt that the rakyat gets the govt they deserve but the irony is that it is him who is saying it...

Unknown said...

kata tak nak...BN won with a majority 1830 votes...so if all the phantom votes of 1200 expected..deducted...BN still win with a good majority.
Village voters have spoken in favour of BN. Now lets wait for general elections and see how urban voters who are more educated and fearless put their votes. LETS WAIT.

Unknown said...

With this BN victory expect the GE to be held soon. The outcome of Ijik was a foregone conclusion since we know what they are capable of doing. Maybe the next time around things will be different coz they have to spread their resources thin. Anyway, fair or not, all is over. At least my MU won 4 -- 2 last night.

tokasid said...

Salam kata tak nak.
Cikgu, nampak nya orang Ijok tak mau kata tak nak. Depa pakat kata NAK. Ijok,Machap,Batu Talam sebenarnya menggambarkan kemahuan kebanyakkan rakyat yg suka dan rela pemimpin negara bercarcamarba dan menyalahguna kuasa dan yg mengamalkan rasuah.
Kalau dah ramai yg suka beri dan terima rasuah..itulah golongan yg akan kita pilih sebagai peminpin( walaupun ramai tak suka pemimpin begini tapi mungkin kerana sayangkan parti masing-masing mereka redah juga dgn pemimpin2 busuk. Sebab tu mereka akan mempertahankan BN dan parti masing2 walau dalam masa yg sama mereka hentam pemimpin2 tersebut.Sungguh ironik)

Cikgu, MU nampaknya satu game lagi dah buleh jadi juara liga noo...

Unknown said...

Tokasid,
Macam ni la, Saya tak suka bagi excuses bila kalah walaupun kita tahu ada faktor2 lain yang juga mempengaruhi outcome. Ijokians dah buat pilihan. Memang ada mereka vote mengikut party tak kisah apa pun. Mereka tak mau tengok general picture. Yang mereka kisah ialah what happens locally. Kita respect mereka punya pilihan. Maybe one day bila anak-anak mereka dah celik sedikit dan mahu menilai dengan lebih kritis dan mahu melihat the whole picture dan juga sedar yang they actually have the power to make a difference we will see a more critical bunch of voters.

MU rocks. Kalau dengan Man City kita menang dan Chelsea seri atau kalah dengan Arsenal then the cup is ours. I hope that is so coz I don't think my heart can take the tension. Whatever it is Glory, Glory Man Utd.

bakaq a.k.a ~penarik beca said...

Cik Gu

Aku ciluk habis yang ni boh dalam malaysiakita-bakaq.blogspot.com

Hope you dont mind!

Unknown said...

What I post is to be shared, so why should I mind? Sedih jugak the outcome tidak seperti diharapkan tapi kita sendiri dah buleh agakkan?
Bukan hanya sebab depa terer main kotoq tapi hakikatnya, yang kita mesti terima ialah depa memang ada banyak sokongan. That's where we have to work.

Kak Teapot said...

salam kata tak nak!

gua sudah agak saper menang. gua tatak heran punye loh. menang tipu saper2 pun leh menang...ahaks!

tapi hopefully aper yg sumer adun2 tu cakap mesti buat lah jgn cakap kosong nak pancing undi ok. gua sulah bosan loh!

Unknown said...

Diaorang bukan saja menang tipu, diaorang punya janji pun tipu jugak wa cakap lu. Itu Bee Ann tak buleh pecaye punye.

Anonymous said...

Saya ada pergi meninjau2 beberapa buah kampung di negeri Najib Razak.Di sebuah kampung di kawasan Batu Talam, jambatan gantung masih ada dan masa pilihanraya Batu Talam, BN janji nak ganti jambatan Indiana Jones tu dengan yang baru.Sampai ini, hampeh pun takda.Ini kawasan Ng Yen Yen juga.

Kemudian saya pergi pulak ke satu kawasan FELDA..air dia rasa klorin!

Di kampung yang lain, seorang budak tidak pergi ke sekolah kerana dia hanya ada satu baju sekolah dan hari ia basuh bajunya, dia tidak akan ke sekolah.Sarapannya adalah buah durian belanda kerana tiada makanan lain.Ini dalam kurun 21!

Gambar kampong kat Ijok yang kat blog ni macam perkampungan orang asli..ia akan tetap begitu untuk sepuluh tahun lagi.Tengoklah.

Jasgill, you are right to feel the irony of Mahathir saying what he did.Memang gitu la belit dia.When he's not in power.If he were..dah lama semua orang kena sumbat dalam trak FRU masa kecoh2 di Ijok.Do not feel sad.This is just the beginning of our long journey.Rome was not built in a day.The USA went through so many civil wars,civil rights/human rights movements.We are just 50 years old.Baru nak mula.Yang penting kita bersatu sebagai rakyat Malaysia

tokasid said...

Salam che'gu KTN and sepai kampong.

Semalam pun ada satu apek bagitau saya dia baru balik dr batu talam ziarah anak buah dia. Kata apek ni, batu talam dah kembali sunyi dan apa yg dijanjikan nak buat dah stop.Mungkin tunggu ADUN baru gol pulak kot baru sambung janji dan projek.

Di Machap pun segala jentera yg dok turap dan dok gelek jalan dah tak ada.dah masuk bengkel JKR semula.

BN bila buy-election macam orang jantan ngorat pompuan laa...Janji manis di tepi bibir.Sudah dapat madu hampaih di tuih-tuihkan ke tanah.

Che'gu dah bersedia utk ke Athens?
Siap kacang Ngan Nyin banyak2 cikgu ooiii...

Unknown said...

Sepai kampung dan tokasid.
SSaya setuju dengan sepai kampung. Kita kena sabar, kita baru 50 tahun merdeka. Kita berkorban sekarang untuk generasi-generasi akan datang. Aku sendiri tak mungkin dapat lihat kejayaan perjuangan ini. Mungkin bukan anak2 aku tapi mana tau segala ini akan berhasil di zaman cucu2 aku or cucu2 depa nanti. Let us lay the foundation for a struggle for a trully clean and prosperous Malaysia. Fuh semangat betoi.

Aku dengaq (rekaan semata2) banyak kampung2 nak antaq petition kat PM suruh wakil rakyat depa padam. Depa jeles dengan IJOK

Anonymous said...

aku dapat satu akai baru! Apa kata kita buat satu blog lain yang memaparkan kemiskinan di kampung2/poor urban areas terutama selepas tamat buy-elections (aku suka istilah ini!)

Dengan cara ini kita semua pressure pihak berwajib supaya jangan duduk saja. Buatlah kerja.Mereka WAKIL rakyat bermakna mereka juga rakyat biasa macam kita.Itu sebab aku tidak nobatkan title Datok2 atau Tan Sri2 mereka ini.Kata Pak Ungku..ini semua lambang feudal.Aku setuju sangat.

Kita sudah jauh di hadapan.Wakil2 rakyat ini harus 'catch up' dengan kita.Mari kita ambik gambar jambatan gantung, budak makan durian belanda.Akhirnya rakyat sendiri akan tahu mimpi mereka hanyalah nightmares.Atau akhirnya wakil2 rakyat kita akan betul2 turun padang berkhidmat untuk negara bukan sibuk mendandan rambut, holidaying dgn mistresses, etc.Katanya ada seorang Menteri pantang ada butik baru..dia la pertama di depan pintu.Wallahualam.Gambar dia ke butik pun kita boleh ambik.Kita catitkan waktu dia pergi tu, waktu pejabat atau apa.Katanya ramai MBs jarang di pejabat dan sukar rakyat nak berjumpa.Ini juga kita harus catitkan kekeraban tiada di pejabat dan masukkan ke dalam blog kita.Kita jadi paparazi.Tak guna cakap berbuih2 kalau takda bukti.

Sebenarnya kita sebagai rakyat punya CUKUP banyak kuasa.

Selamat Hari Buruh

Unknown said...

Sepai,
Ini idea yang baik, kalau ada saja gambaq2 yang menarik, kita blogkan for all to see.
What say the rest?

tokasid said...

Che'gu and sepai kampong.

Aku setuju cadangan tu. Aku akan pusing-pusing di Machap dan amek gambaq. Aku akan buat setiap seminggu atau dua so boleh tau ada progres atau tidak projek2 harimau jadia-jadian tu...

Anonymous said...

Aku harap akan ramai lagi sukarelawan yang pandai ambik gambar join kita.Kalau buleh, biarla kamera tu jenih yang ada date.kang dituduhnya kita menipu macam depa pulak.Seelok2nya kita sertakan nama wakil rakyat (wakil parlimen) di bawah gambar yang diambik.Pak Lah suruh MPs dia buat report kad.Mati balik idup depa will manipulate.Mari kita yang buat progress report depa.Kita polis rakyat.Sebarkan.Takbir!

Anonymous said...

ya ampun lucunya!! :)

Unknown said...

Pak Lah, suruh depa buat repot kad sendiri, lepaih tu dia sign saja dalam lena.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails